Despre camerele de supraveghere a Centrului Unic de Monitorizare şi Coordonare al INP

        Zilele acestea am avut ocazia să merg la Centrul Unic de Monitorizare şi Coordonare al INP să vedem cum funcționează camerele nu demult instalate în intersecții ce vor depista încălcările șoferilor noștri iubiți. Vă zic din start, Păzea! Ele funcționează cu mult mai bine decât erau așteptările mele. Variantele ce erau cu numerele de înmatriculare ce conțin Q sau W sunt doar un mit! Poate și a existat vreo problemă careva, dar acum ea nu mai persistă.

        Să începem din start. Proiectul e din 2007, doar că până în 2009 a stat pe raft, după care s-au apucat de el. Chinezii ne-au oferit un grant ce a acoperit toate cheltuielile. La fel, tot echipamentul, softul, toate lucrările, chiar și forțele de muncă au fost oferite de China deoarece cu toții știm că la ei totul e mai ieftin. Acum în incinta CUMC lucrează în jurul de 20 de lucrători, în frunte cu Dan Chirița.

 

        La moment totul lucrează în regim de testare. Pe parcurs se preconizează să fie instalate camere în mai multe intersecții atât din capitală, cât și din suburbii. Până în anul 2015 numărul acestora fiind în jurul de 250.

        Systema depistează la moment automat tipuri de încălcări ca: trecerea la culoarea roșie, oprirea nu la linia de stop, depășirea vitezei, încălcarea liniei continui, ș.a.

 

        Mi-a fost de mirare că softul în care lucrează ei e scris în ASP.NET ceea ce e un minus mare obligând ca serverul unde stă instalat el să fie pe Windows. Plusul este că utilizatorii se conectează prin HTTP. Interfața softului creat de chinezi ca de obicei rupe :) de parcă nu se putea crea ceva mai modern.

        Pentru cei ce s-ar gândi să răzbată spre servere și să facă șuri-muri vreau să vă dezamăgesc că serverul și calculatoarele conectate spre ele nu au access la internet, iar conexiunea dintre camere și server este menținută prin fibră optică.

        Camerele după cele văzute sunt bune. Dimensiunile imaginii și video este în full HD. Calitatea permite de a vedea și detaliile mai mici. Numerele mașinii se văd bine chiar și de la distanță. Câteva camere sunt programate să fotografieze toate mașinile, cel mai des stau la ieșirile din oraș, și fac fotografii din față.

        Odată ce ai încălcat vreo regulă, sistemul face o fotografie și salvează un mic video unde se vede clar încălcarea. Din motiv de insuficiență tehnică, dacă nu sau produs careva încălcări, video-ul rămâne salvat doar ultimile 30 de minute pentru orice eventualitate. Sistemul permite depistarea a mai multor formate de numere, cum ar fi și cele scrise în 2 rânduri. După ce sistemul depistează încălcarea, ea trece încă prin cel puțin 3 oameni ce v-or verifica veridicitatea informației, după care v-a fi trimisă prin poștă proprietarului vehicolului.

        Dacă la volan nu sa aflat proprietarul mașinii, el va fi nevoit să scrie numele celui ce era la moment la volan. Dacă din caz că va scri minciuni, el poate fi amendat conform legii(nu țin minte articolele și punctele, dar este așa lege).

        Ceea ce ține de mașinile cu numere de înmatriculare externe, e totul în ordine și aici. Ele v-or fi fotografiate ca și toate celelalte și la ieșirea din țară v-or fi obligați să plătească toate amenzile. Mai problematic se face situația cu numerele transnistriene, fiindcă nu-i posibil de le transmis prin poștă încălcările, dar și pentru ei s-a găsit o soluție, oricum nu v-or scăpa dacă v-or mai circula prin capitală, fiindcă odată ce v-or fi depistați, se va chema poliția de patrulare la locul de față și i se vor aduce la cunoștință că au încălcări.

        Unica problemă care persistă la moment și nu e decisă, sunt motocicletele, pe dânsele sistema nu le depistează, iar ei și au naravul să încalce regulile de viteză.

        Camerele instalate sunt rezistente la frig și ploi, sunt dotate cu ștergătoare. Pot rezista chiar și până la -50 de grade, ceea ce la noi nu o să fie niciodată, așa că probleme cu asta nu v-or fi.

        Acest sistem pe lângă faptul că va monitoriza traficul, el mai poate fi folosit și în depistarea mașinilor furate, sau pentru a le urmări pe unele. Aici deja e 50/50 fiindcă pot fi folosite atât în interes public cât și privat.

        Pentru întreținerea a tot sistemului, anual se preconizează o sumă de 1 milion de dolari, ceea ce eu cred că se merită, fiindcă cât de cât o să ajute ca oamenii să circule mai atent, plus venitul din toate încălcările comise poate acoperi intr-o lună cheltuielile pe un an. Majoritatea încălcărilor, vreo 75% sunt trecerea la roșu al semaforului, ceea ce a fost pe neașteptate, fiind urmată de încălcarea marcajelor de drum cu 22%.

        Dacă să ne uităm atent, încălcări se petrec practic la fiecare minută.

 

        Dacă mai sunt careva întrebări, poate eu ceva am mai scăpat, scriețile în comentarii, o să răspund la toate.

Îţi place ce ai citit?